Ωράριο εξυπηρέτησης κοινού 08:00 - 14:00      

Τμήμα Φορολογίας


Όλα τα ερωτήματα που αφορούν την εφαρμογή της οδηγίας DAC 6 καταχωρούνται στην ηλεκτρονική διεύθυνση dac6@tax.mof.gov.cy

Το Τμήμα Φορολογίας δεν γνωματεύει ή συμβουλεύει κατά πόσο μία ρύθμιση είναι δηλωτέα. Αποτελεί υποχρέωση του Ενδιάμεσου/Ενδιαφερόμενου Φορολογούμενου να αποφασίσει κατά πόσο μία ρύθμιση πληροί τις προϋποθέσεις που την καταστούν δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση και κατά πόσο έχει υποχρέωση να υποβάλλει πληροφόρηση για την εν λόγω ρύθμιση.

Πληροφόρηση για ζητήματα της οδηγίας DAC 6 μπορείτε να βρείτε στον πιο κάτω σύνδεσμο: https://www.mof.gov.cy/mof/tax/taxdep.nsf/dac6_gr/dac6_gr?opendocument

Οδηγίες για την υποβολή πληροφόρησης για την οδηγία DAC 6 με το ανέβασμα αρχείου XML schema, καθώς και εκπαιδευτικό βίντεο, υπάρχουν στο σύνδεσμο: https://www.mof.gov.cy/mof/TAX/taxdep.nsf/submitdac6_gr/submitdac6_gr?opendocument

Ο Ενδιάμεσος ή ο Ενδιαφερόμενος Φορολογούμενος, εάν δεν υπάρχει Ενδιάμεσος, πρέπει να εγγραφεί στην Διαδικτυακή Δίοδο Ασφαλείας «Αριάδνη» και ακολούθως στην ηλεκτρονική υπηρεσία DAC 6 της «Αριάδνη». Στη συνέχεια, η εγγραφή στην ηλεκτρονική υπηρεσία DAC 6 θα πιστοποιηθεί εσωτερικά από το Τμήμα Φορολογίας και θα σταλθεί ηλ. μήνυμα /email με το οποίο θα ενημερώνει εάν η εγγραφή έχει γίνει αποδεκτή. Σημειώνεται ότι, εφόσον επικυρωθεί η εγγραφή του Ενδιάμεσου/Ενδιαφερόμενου Φορολογούμενου από το Τμήμα Φορολογίας, τότε μόνο μπορείτε να προχωρήσετε με την υποβολή/ανέβασμα του αρχείου XML που περιέχει την πληροφόρηση DAC 6.

Αρχικά, χρειάζεται να γίνει εγγραφή στην Διαδικτυακή Δίοδο Ασφαλείας «Αριάδνη» και ακολούθως πρέπει να γίνει εγγραφή του ενδιαφερόμενου στην ηλεκτρονική υπηρεσία DAC 6 είτε ως «Ενδιάμεσου» ή «Ενδιαφερόμενου Φορολογούμενου» που έχουν υποχρέωση υποβολής, είτε ως «Εκπροσώπου», σε περίπτωση που ένας ενδιάμεσος επιθυμεί να υποβληθούν οι πληροφορίες μέσω του Εκπρόσωπου. Στην ηλεκτρονική υπηρεσία DAC 6 μπορεί να πραγματοποιηθεί η υποβολή του αρχείου XML μέσω της χρήσης του συνδέσμου «Υποβολή Αρχείων XML». Το αρχείο XML δεν χρειάζεται να έχει συγκεκριμένο όνομα για σκοπούς υποβολής πληροφοριών με βάση τη νομοθεσία DAC 6.

«Ενδιάμεσος» / Intermediary θεωρείται κάθε πρόσωπο που καταρτίζει, διαθέτει στην αγορά, οργανώνει ή διαχειρίζεται την εφαρμογή μιας δηλωτέας διασυνοριακής ρύθμισης. Ως «Ενδιάμεσος» νοείται επίσης κάθε πρόσωπο το οποίο έχει αναλάβει να παρέχει, απευθείας ή μέσω άλλων προσώπων, βοήθεια, συνδρομή ή συμβουλές σχετικά με την κατάρτιση, τη διάθεση στην αγορά, την οργάνωση ή τη διαχείριση της εφαρμογής μιας δηλωτέας διασυνοριακής ρύθμισης. Ο «Ενδιάμεσος» έχει υποχρέωση να υποβάλει πληροφόρηση για την οδηγία DAC 6. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει ενδιάμεσος να υποβάλει την πληροφόρηση DAC 6 επειδή ο ίδιος ο φορολογούμενος έχει καταρτίσει, οργανώσει ή διαχειρίζεται την εφαρμογή μιας δηλωτέας διασυνοριακής ρύθμισης, τότε ο φορολογούμενος πρέπει να υποβάλει την πληροφόρηση DAC 6.

Την υποχρέωση για την υποβολή της δήλωσης την έχει ο ενδιάμεσος. Σε περίπτωση που ο ενδιάμεσος δεν μπορεί να υποβάλει την δήλωση πρέπει να ενημερώσει σχετικά τον φορολογούμενο εντός 10 ημερών. Στις 3 πιο κάτω περιπτώσεις δεν μπορεί να υποβάλει την δήλωση ο ενδιάμεσος:
1. Όταν ο ενδιάμεσος δεν είναι σε Κράτος Μέλος.
2. Η ρύθμιση γίνεται από τον φορολογούμενο (the arrangement is developed in-house by the taxpayer).
3.Υπάρχει δικηγορικό απόρρητο.

Ο Ενδιάμεσος/Φορολογούμενος μπορεί να ορίσει Εκπρόσωπο ο οποίος θα υποβάλλει την πληροφόρηση DAC 6 εκ μέρους του. Σε τέτοια περίπτωση, τόσο ο Ενδιάμεσος/Φορολογούμενος, όσο και ο Εκπρόσωπος θα πρέπει πρώτα να εγγραφούν στην Διαδικτυακή Δίοδο Ασφαλείας «Αριάδνη», στην ηλεκτρονική υπηρεσία DAC 6 και ακολούθως ο Ενδιάμεσος/Φορολογούμενος να ορίσει στην ηλεκτρονική υπηρεσία DAC 6 τον Εκπρόσωπό του. Έπειτα, ο Εκπρόσωπος θα μπορεί να υποβάλει/ανεβάσει αρχείο XML με πληροφόρηση DAC 6 στην ηλεκτρονική υπηρεσία DAC 6 εκ μέρους του Ενδιάμεσου/Φορολογούμενου.

Η υποβολή δεν είναι ανά χρονική περίοδο και συνεπώς δεν γίνεται μαζική υποβολή πολλαπλών δηλωτέων διασυνοριακών ρυθμίσεων σε ένα αρχείο XML. Ως εκ τούτου, η υποβολή στοιχείων γίνεται ξεχωριστά ανά δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση από το πρόσωπο το οποίο έχει την υποχρέωση με βάση το Νόμο (π.χ. κύριος ενδιάμεσος ή δευτερεύων ενδιάμεσος ή ενδιαφερόμενος φορολογούμενος).
Κάθε Ενδιάμεσος/Ενδιαφερόμενος Φορολογούμενος, έχει την υποχρέωση να υποβάλλει στο Τμήμα Φορολογίας την πληροφόρηση DAC 6 για δηλωτέες διασυνοριακές ρυθμίσεις που έχουν στη γνώση τους, στην κατοχή ή στον έλεγχό τους, εντός 30 ημερών υπολογιζόμενων:
α) από την επομένη της ημερομηνίας κατά την οποία η δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση καθίσταται διαθέσιμη προς εφαρμογή, ή
β) από την επομένη της ημερομηνίας κατά την οποία η δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση είναι έτοιμη για εφαρμογή, ή
γ) από την ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου της εφαρμογής της δηλωτέας διασυνοριακής ρύθμισης, όποιο συμβεί πρώτο.

Για να είναι μια συμφωνία δηλωτέα, θα πρέπει πρώτα να ικανοποιεί το κριτήριο «διασυνοριακή ρύθμιση» όπως ορίζεται στο άρθρο 2 του περί Διοικητικής Συνεργασίας στον Τομέα της Φορολογίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021 Ν.41(Ι)/2021, και στη συνέχεια να εξεταστεί κατά πόσον η διασυνοριακή ρύθμιση είναι δηλωτέα κρίνοντας εάν η ρύθμιση εμπίπτει σε τουλάχιστον έναν από τα διακριτικά (hallmarks). Θα πρέπει να εξεταστούν οι όροι της συμφωνίας και να αποφασιστεί εάν εμπίπτουν σε ένα τουλάχιστον διακριτικό.
Μια διασυνοριακή ρύθμιση θα πρέπει να δηλωθεί όταν πληρούνται οι πιο κάτω προϋποθέσεις (1 μέχρι 3):
1. Η διασυνοριακή ρύθμιση πραγματοποιείται μεταξύ τουλάχιστον δύο κρατών μελών είτε μεταξύ ενός κράτους μέλους και μιας τρίτης χώρας.
2. Αναφορικά με τους συμμετέχοντες στη διασυνοριακή ρύθμιση, πληρείται τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
(α) δεν έχουν οι συμμετέχοντες στη ρύθμιση, τη φορολογική κατοικία τους στην ίδια δικαιοδοσία·
(β)ένας ή περισσότεροι από τους συμμετέχοντες στη ρύθμιση έχουν τη φορολογική κατοικία τους ταυτόχρονα σε περισσότερες από μία δικαιοδοσίες·
(γ)ένας ή περισσότεροι από τους συμμετέχοντες στη ρύθμιση, ασκούν δραστηριότητα σε άλλη δικαιοδοσία μέσω μόνιμης εγκατάστασης ευρισκόμενης σε εκείνη τη δικαιοδοσία και η ρύθμιση αποτελεί μέρος ή το σύνολο της δραστηριότητας της εν λόγω μόνιμης εγκατάστασης·
(δ)ένας ή περισσότεροι από τους συμμετέχοντες στη ρύθμιση, ασκούν δραστηριότητα σε άλλη δικαιοδοσία χωρίς να διαθέτουν
φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην εν λόγω δικαιοδοσία· (ε)η σχετική ρύθμιση έχει πιθανό αντίκτυπο στην αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών ή στον προσδιορισμό του πραγματικού ιδιοκτήτη.
3. Η διασυνοριακή ρύθμιση εμπίπτει σε τουλάχιστον ένα από τα Διακριτικά (Ηallmarks).
Κάποια από τα διακριτικά εφαρμόζονται εάν πληρείται το Κριτήριο του Κυρίου Οφέλους (Main Benefit Test). Αυτά είναι:
- Α.1, A.2, Α.3
- Β.1, B.2, Β.3
- Γ.1.(β)(i), Γ.1.(γ), Γ.1.(δ)

Ναι, μία ρύθμιση μπορεί να εμπίπτει υπό την εξέταση διαφόρων διακριτικών/hallmarks.

Όχι. Το γεγονός πως μια εταιρεία έχει εξεταστεί από το Τμήμα Φορολογίας και έχει εκδοθεί πιστοποιητικό φορολογικής συμμόρφωσης/εκκαθάρισης για σκοπούς φόρου εισοδήματος δεν αποτελεί υπεράσπιση πως η εταιρεία δεν έχει υποχρέωση με βάση τη νομοθεσία DAC6 έστω κι εάν η υποχρέωση υποβολής στοιχείων προέκυψε κατά την περίοδο για την οποία εκδόθηκε το πιστοποιητικό.

Η υποχρέωση για υποβολή πληροφοριών DAC 6 εφαρμόζεται για δηλωτέες διασυνοριακές ρυθμίσεις που διενεργήθηκαν από τις 25 Ιουνίου 2018 και μετά. Η υποχρέωση υφίσταται, έστω και αν μια κυπριακή εταιρεία η οποία συμμετέχει στη ρύθμιση, έγινε εκ των υστέρων ανενεργή. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει Ενδιάμεσος, ο Ενδιαφερόμενος Φορολογούμενος έχει υποχρέωση να υποβάλλει τη πληροφόρηση DAC 6 έστω κι εάν είναι ανενεργή εταιρεία

Στην περίπτωση όπου μια εταιρεία τέθηκε σε εκκαθάριση πριν την έναρξη ισχύος της νομοθεσίας DAC 6 (1 Ιανουαρίου 2021) στην Κύπρο, π.χ. το Δεκέμβριο του 2020 ή νωρίτερα, τότε δεν προκύπτει καμία υποχρέωση υποβολής στοιχείων με βάση τη νομοθεσία DAC 6 για την εν λόγω εταιρεία νοουμένου ότι η διαδικασία εκκαθάρισης ολοκληρώθηκε νομικά πριν την 1 Ιανουαρίου 2021. Η υποχρέωση του εκκαθαριστή για την υποβολή πληροφοριών DAC 6 αναφορικά με τις εταιρείες που αναλαμβάνει, υφίσταται ενόσω οι εταιρείες βρίσκονται υπό την διαχείριση του και πριν οι εταιρείες διαλυθούν σύμφωνα με τον περί Εταιρειών Νόμο.

Με βάση τον περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων Νόμο άρθρο 30(2) υπάρχει νομική υποχρέωση τήρησης βιβλίων και εγγράφων εταιρείας για 6 χρόνια.

Η Οδηγία DAC 6 δεν προνοεί για οριοθέτηση στο ποσό της συναλλαγής για να υφίσταται υποχρέωση υποβολής πληροφόρησης. Εάν μια συναλλαγή εμπίπτει σε ένα τουλάχιστον Διακριτικό τότε είναι δηλωτέα, ανεξαρτήτως του ποσού αυτής. Σημειώνεται, ότι ο σκοπός της Οδηγίας DAC 6 είναι η συλλογή πληροφόρησης και η ανταλλαγή μεταξύ των κρατών μελών, αναφορικά με ρυθμίσεις/συναλλαγές που αποτελούν επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό και που εκμεταλλεύονται ασυμφωνίες μεταξύ των εθνικών φορολογικών νομοθεσιών ή των διακρατικών συμφωνιών.

Τα πρόσωπα που είναι συνδεδεμένες επιχειρήσεις με τον ενδιαφερόμενο φορολογούμενο νοούνται: α) τα πρόσωπα τα οποία θεωρούνται συνδεδεμένες επιχειρήσεις με τον ενδιαφερόμενο φορολογούμενο και επιπροσθέτως σχετίζονται ουσιωδώς με τη δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση, και/ή β) τα πρόσωπα που είναι άμεσοι μέτοχοι του ενδιαφερόμενου φορολογούμενου και τα πρόσωπα όπου ο ενδιαφερόμενος φορολογούμενος είναι άμεσος μέτοχος, τα οποία θεωρούνται συνδεδεμένες επιχειρήσεις με τον ενδιαφερόμενο φορολογούμενο, όπου αυτό είναι απαραίτητο και σχετικό με τη ρύθμιση και όχι σε κάθε περίπτωση. Επισημαίνεται ότι ο ορισμός «συνδεδεμένη επιχείρηση» δίνεται στη νομοθεσία DAC 6. Το Τμήμα Φορολογίας θα ζητά πληροφόρηση για τους άμεσους μετόχους του ενδιαφερόμενου φορολογούμενου ή τα πρόσωπα όπου ο ενδιαφερόμενος φορολογούμενος είναι άμεσος μέτοχος όπου αυτό είναι απαραίτητο δηλαδή, ανάλογα με το αν με βάση τις συνθήκες και τα πραγματικά περιστατικά της κάθε περίπτωσης, οι εν λόγω συνδεδεμένες επιχειρήσεις σχετίζονται ουσιωδώς με την ανάλυση της ρύθμισης.

Όχι. Οι συναλλαγές που πρέπει να δηλώνονται για σκοπούς της νομοθεσίας DAC 6 είναι αυτές που πληρούν τις προϋποθέσεις και δεν περιορίζονται σε αυτές μεταξύ συνδεδεμένων μερών. Τα Διακριτικά (Hallmarks) που πληρούνται μόνο μεταξύ συνδεδεμένων μερών είναι εκείνα των κατηγοριών Γ.1 και Ε. Τα υπόλοιπα Διακριτικά εφαρμόζονται και σε περιπτώσεις όπου τα μέρη δεν είναι συνδεδεμένα.

Με βάση τη νομοθεσία DAC 6, οι πληροφορίες που πρέπει να κοινοποιούνται για μια δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση περιλαμβάνουν την ταυτοποίηση οποιουδήποτε άλλου προσώπου σε κράτος μέλος που πιθανό να επηρεαστεί από τη δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση, υποδεικνύοντας με ποια κράτη μέλη συνδέεται το εν λόγω πρόσωπο. Συνεπώς, η εν λόγω κατηγορία προσώπων περιορίζεται σε πρόσωπα που σχετίζονται με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο όρος «πρόσωπο» ορίζεται στο άρθρο 2 του περί Διοικητικής Συνεργασίας στο Τομέα της Φορολογίας Νόμο του 2012. Συνεπώς, ένα «οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που πιθανό να επηρεαστεί από τη δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση» μπορεί να είναι ένα φυσικό πρόσωπο, ένα νομικό πρόσωπο, μια ένωση προσώπων στην οποία αναγνωρίζεται δικαιοπρακτική ικανότητα, χωρίς όμως να έχει το καθεστώς νομικού προσώπου (π.χ. συνεταιρισμός) ή κάθε άλλο νομικό μόρφωμα οποιουδήποτε χαρακτήρα και μορφής, με ή χωρίς νομική προσωπικότητα, που έχει την κυριότητα ή τη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων (π.χ. καταπίστευμα).

Με βάση το άρθρο 50(1)(η) της Κ.Δ.Π. 438/2021, ένα πρόσωπο θεωρείται ότι επηρεάζεται από τη δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση στο βαθμό που συμμετέχει στη ρύθμιση. Συνεπώς, είναι απαραίτητη προϋπόθεση το “other affected person” να συμμετέχει στη ρύθμιση. Ο όρος «συμμετέχοντες στη ρύθμιση» ορίζεται στα άρθρα 2 και 8(1) της Κ.Δ.Π. 438/2021, δηλαδή ένα πρόσωπο πρέπει να έχει ενεργό ρόλο στη ρύθμιση ως συμμετέχων (participant) και να σχετίζεται ουσιωδώς με τη ρύθμιση. Επίσης, ένα πρόσωπο είναι πιθανόν να επηρεαστεί από μια ρύθμιση όταν επηρεάζεται με φορολογικό ή με άλλο χρηματοοικονομικό τρόπο. Ενδεικτικά, τα «οποιαδήποτε άλλα πρόσωπα που πιθανό να επηρεαστούν από τη δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση» μπορεί να είναι οι (άμεσοι ή έμμεσοι) μέτοχοι της εταιρείας, όπου αυτοί σχετίζονται με την ανάλυση της δηλωτέας διασυνοριακής ρύθμισης δηλαδή, όπου αποτελούν συμμετέχοντες στη ρύθμιση. Ωστόσο, τελική μητρική εταιρεία ενός ομίλου που δε συμμετέχει στη ρύθμιση και ως εκ τούτου δεν επηρεάζεται με κανένα τρόπο από αυτή, δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ως «οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που πιθανό να επηρεαστεί από τη δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση». Ένα «οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που πιθανό να επηρεαστεί από τη δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση» μπορεί να είναι επίσης μια συνδεδεμένη επιχείρηση με τον ενδιαφερόμενο φορολογούμενο (με βάση τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας DAC6), μια (άμεση ή έμμεση) θυγατρική εταιρεία του ενδιαφερόμενου φορολογούμενου ή ένα μη συνδεδεμένο/τρίτο αντισυμβαλλόμενο μέρος (“counterparty”) που συμμετέχει στη ρύθμιση, όπου τα ανωτέρω σχετίζονται με την ανάλυση της δηλωτέας διασυνοριακής ρύθμισης και συνδέονται με ένα κράτος μέλος της ΕΕ. Με βάση τα πιο πάνω, ως «οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που πιθανό να επηρεαστεί από τη δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση» ορίζεται κάθε συμμετέχων πρόσωπο στη δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση που δεν έχει δηλωθεί ως ενδιαφερόμενος φορολογούμενος ή ως συνδεδεμένη επιχείρηση και το οποίο πρόσωπο συνδέεται με ένα κράτος μέλος της ΕΕ.

Ναι, πρέπει να δηλώνονται. Σύμφωνα με την νομοθεσία DAC 6, ζητούνται πληροφορίες σχετικά με «ενδιαφερόμενους φορολογούμενους» και «συνδεδεμένες επιχειρήσεις με τον ενδιαφερόμενο φορολογούμενο». Οι όροι «ενδιαφερόμενος φορολογούμενος» και «συνδεδεμένες επιχειρήσεις» ορίζονται στη νομοθεσία DAC 6 και καλύπτουν τόσο πρόσωπα εντός όσο και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εξαίρεση στα πιο πάνω αποτελεί ο όρος «οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που πιθανό να επηρεαστεί από τη δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση» που περιορίζεται σε πρόσωπα που συνδέονται με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Όχι, δεν προκύπτει προσωπική υποχρέωση υποβολής στοιχείων σε υπαλλήλους ενός δικηγορικού γραφείου ή άλλου προσώπου που ενεργεί ως κύριος ή ως δευτερεύων ενδιάμεσος όταν ο υπάλληλος ενεργεί στα πλαίσια της εργοδότησης του. Η οποιαδήποτε υποχρέωση βαραίνει τον εργοδότη. Με βάση τα όσα ορίζονται στην Κ.Δ.Π. 438/2021(άρθρο. 7(1), 2(α)), εάν είστε εργαζόμενος σε κάποιο δικηγορικό γραφείο, τότε το δικηγορικό γραφείο θα είναι ο ενδιάμεσος. Επομένως, το δικηγορικό γραφείο θα πρέπει να προβεί σε εγγραφή στην ηλεκτρονική υπηρεσία DAC 6 της πύλης «Αριάδνη» και να υποβάλει την πληροφόρηση DAC 6 στη περίπτωση όπου προκύπτει τέτοια υποχρέωση.

Την ευθύνη υποβολής πληροφόρησης έχει ο Ενδιάμεσος που καταρτίζει, διαθέτει στην αγορά, οργανώνει ή διαχειρίζεται την εφαρμογή μιας δηλωτέας διασυνοριακής ρύθμισης. Ως «Ενδιάμεσος» νοείται επίσης κάθε πρόσωπο το οποίο έχει αναλάβει να παρέχει, απευθείας ή μέσω άλλων προσώπων, βοήθεια, συνδρομή ή συμβουλές σχετικά με την κατάρτιση, τη διάθεση στην αγορά, την οργάνωση ή τη διαχείριση της εφαρμογής μιας δηλωτέας διασυνοριακής ρύθμισης. Σημειώνεται ότι, οι ελεγκτές των οικονομικών καταστάσεων δεν θεωρούνται Ενδιάμεσοι, καθότι δεν παρέχουν βοήθεια, συνδρομή ή συμβουλές σχετικά με την κατάρτιση, τη διάθεση στην αγορά, την οργάνωση ή τη διαχείριση της εφαρμογής μιας δηλωτέας διασυνοριακής ρύθμισης.

Σύμφωνα με το άρθρο 3(1) της Κ.Δ.Π. 438/2021:
«Σε περίπτωση προϋπάρχουσας ρύθμισης, όπως ρύθμισης της οποίας το πρώτο βήμα εφαρμογής έχει γίνει πριν από τις 25 Ιουνίου 2018 και η οποία παρατείνεται ή ανανεώνεται, αυτή μπορεί να θεωρηθεί ως νέα ρύθμιση στο πλαίσιο εφαρμογής του Νόμου, εφόσον αυτή μεταβληθεί ουσιωδώς και καθορίζεται κατά περίπτωση.»
Παράδειγμα 1: Σύμβαση δανείου (με τόκο) συνομολογήθηκε πριν τις 25 Ιουνίου 2018 μεταξύ μιας εταιρείας φορολογικού κάτοικου Κύπρου (Δανειολήπτη) και μιας εταιρείας φορολογικού κάτοικου στη Χώρα Β (Δανειστή). Η σύμβαση ανανεώθηκε κατά τη διάρκεια του 2020 και η μόνη αλλαγή ήταν ότι ο Δανειστής εκχώρησε το δάνειο σε μια εταιρεία φορολογικό κάτοικο στη Χώρα Γ (Νέος Δανειστής).
Θεωρείται αυτό ως ουσιώδης αλλαγή στους όρους της σύμβασης;
Από τη στιγμή που υπάρχει νέος δανειστής, αυτό θεωρείται ως ουσιώδης μεταβολή στη σύμβαση και συνεπώς θεωρείται ως «νέα ρύθμιση».
Παράδειγμα 2: Σύμβαση δανείου (με τόκο) συνομολογήθηκε πριν τις 25 Ιουνίου 2018 μεταξύ μιας εταιρείας φορολογικού κάτοικου Κύπρου (Δανειολήπτη) και μιας εταιρείας φορολογικού κάτοικου στη Χώρα Β (Δανειστή). Η σύμβαση προβλέπει πως το μέγιστο ποσό δανειοδότησης είναι €10 εκατ. με τόκο 5% (drawdown facility). Μέχρι τις 25 Ιουνίου 2018, έχει δανεισθεί το ποσό των €7 εκατ.. Στις 25 Ιουνίου 2018 έχει δανεισθεί το ποσό των €3 εκατ. με τόκο 5% μέσω παραρτημάτων (addenda) στην αρχική σύμβαση. Δεν έχει γίνει αλλαγή στο επιτόκιο ή σε άλλους όρους της σύμβασης. Οι όροι αποπληρωμής παραμένουν ίδιοι (π.χ. εντός 2 ετών από την ημερομηνία χορήγησης του ποσού.
Θεωρείται αυτό ως ουσιώδης αλλαγή στους όρους της σύμβασης;
Με βάση τα προαναφερθέντα, δεν υπάρχει νέα ρύθμιση αφού δεν υπάρχει ουσιώδης μεταβολή στη σύμβαση.
Παράδειγμα 3: Σύμβαση δανείου (με τόκο) συνομολογήθηκε το Δεκέμβριο 2018 μεταξύ μιας εταιρείας φορολογικού κάτοικου Κύπρου (Δανειολήπτη) και μιας εταιρείας φορολογικού κάτοικου στη Χώρα Β (Δανειστή). Ας υποθέσουμε πως εν λόγω δανειακή σύμβαση αποτελεί δηλωτέα διασυνοριακή ρύθμιση. Στο ίδιο παράδειγμα, εάν έχει υπογραφεί τροποποίηση της δανειακής σύμβασης το Μάιο 2019 με βάση την οποία έγινε αλλαγή στο ποσό του δανείου και επέκταση της ημερομηνίας αποπληρωμής.
Θεωρείται αυτό ως ουσιώδης αλλαγή στους όρους της σύμβασης;
Η τροποποίηση της δανειακής σύμβασης που έγινε το Μάιο 2019 θεωρείται ουσιώδης αλλαγή στους όρους της σύμβασης επειδή αυξάνει το ποσό του δανείου και επέκταση της ημερομηνίας αποπληρωμής. Εφόσον η τροποποίηση της δανειακής σύμβασης θεωρείται ουσιώδης αλλαγή στους όρους της σύμβασης, θα πρέπει να γίνει επιπλέον υποβολή για την τροποποίηση αυτή. Συνεπώς, για το εν λόγω παράδειγμα όφειλαν να γίνουν δύο ξεχωριστές υποβολές.
Σημειώνεται ότι ο αποκλειστικός σκοπός των παραδειγμάτων είναι η επεξήγηση κατά πόσον υπάρχει ουσιώδης μεταβολή σε μια ρύθμιση και όχι κατά πόσο ικανοποιείται κάποιο διακριτικό.







Back To Top