Εκτύπωση Εκτύπωση Κλείσιμο της Σελίδας Κλείσιμο
 
Τμήμα Τελωνείων

1. Εισαγωγή
2. Νομικές πρόνοιες
3. Ορισμός
4. Tύποι αποθηκών τελωνειακής αποταμίευσης
5. Ευθύνες του κατόχου της άδειας ή δικαιούχου του καθεστώτος
6. Χορήγηση άδειας λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης
7. Απαιτούμενοι όροι για τη χορήγηση της άδειας
8. Εγγύηση
9. Υπαγωγή των εμπορευμάτων στο καθεστώς
10. Λογιστικές καταχωρήσεις
11. Διάρκεια παραμονής
12. Συνήθεις εργασίες
13. Προσωρινή έξοδος
14. Εκκαθάριση του καθεστώτος
15. Μεταβίβαση άδειας
16. Ανάκληση/ακύρωση άδειας
17. Πληροφορίες

1. Εισαγωγή

Η τελωνειακή αποταμίευση είναι ένα ειδικό καθεστώς το οποίο περιλαμβάνεται στην κατηγορία της αποθήκευσης. Το καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης αποσκοπεί στη διευκόλυνση του εξωτερικού εμπορίου επιτρέποντας στους εμπορευόμενους να παραλαμβάνουν και αποθηκεύουν σε εγκεκριμένους χώρους μη ενωσιακά εμπορεύματα χωρίς την επιβολή δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων και μέτρων εμπορικής πολιτικής μέχρι την εκκαθάριση του καθεστώτος, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την τελωνειακή επιτήρηση των εμπορευμάτων.
Οι εμπορευόμενοι μπορούν είτε να αποθηκεύουν εμπορεύματα σε υφιστάμενη εγκεκριμένη αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης ή να εξασφαλίσουν άδεια λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης για τα υποστατικά τους.

2. Νομικές πρόνοιες

Οι βασικές νομικές διατάξεις για την εφαρμογή του καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης είναι οι ακόλουθες:


3. Ορισμός

Στο πλαίσιο του καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης τα μη ενωσιακά εμπορεύματα μπορούν να αποθηκεύονται σε εγκαταστάσεις ή κάθε άλλο χώρο εγκεκριμένο για το συγκεκριμένο καθεστώς από τις τελωνειακές αρχές και τελούν υπό τελωνειακή επιτήρηση («αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης»).

4. Tύποι αποθηκών τελωνειακής αποταμίευσης

Στην Κυπριακή Δημοκρατία λειτουργούν οι ακόλουθοι τύποι αποθηκών τελωνειακής αποταμίευσης:



5. Ευθύνες του κατόχου της άδειας ή δικαιούχου του καθεστώτος

Ο κάτοχος της άδειας και ο δικαιούχος του καθεστώτος είναι υπεύθυνοι για τα ακόλουθα:
    α) να εξασφαλίζουν ότι τα εμπορεύματα υπό καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης δεν διαφεύγουν της τελωνειακής επιτήρησης,

    β) να εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την αποθήκευση των εμπορευμάτων που βρίσκονται υπό καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης, και

    γ) να τηρούν τους ειδικούς όρους που αναγράφονται στην άδεια.
Ο δικαιούχος του καθεστώτος είναι υπεύθυνος για την τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την υπαγωγή των εμπορευμάτων σε καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης.

6. Χορήγηση άδειας λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης

Για τη λειτουργία αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης απαιτείται η εξασφάλιση άδειας από τη Διευθύντρια Τελωνείων. Για τη χορήγηση της άδειας υποβάλλεται σχετική
αίτηση στη Διευθύντρια μέσω του Τελωνείου ελέγχου, στη χωρική αρμοδιότητα του οποίου βρίσκεται η αποθήκη. Η αίτηση υποβάλλεται με τα στοιχεία που απαιτούνται για τη χορήγηση της άδειας, ιδίως εκείνα που αποδεικνύουν την οικονομική αναγκαιότητα της αποθήκευσης.

Επισημαίνεται ότι από τις 2 Οκτωβρίου 2017 τέθηκε σε λειτουργία το ηλεκτρονικό σύστημα για τις τελωνειακές αποφάσεις (Customs Decision System-CDS), μέσω του οποίου οι οικονομικοί φορείς υποχρεούνται να υποβάλλουν όλες τις αιτήσεις τους για τελωνειακές αποφάσεις και οι τελωνειακές αρχές των κρατών μελών να διαχειρίζονται τις αιτήσεις αυτές και να εκδίδουν τις σχετικές αποφάσεις.

Πληροφορίες για το σύστημα τελωνειακών αποφάσεων μπορείτε να βρείτε πατώντας εδώ.

Σημειώνεται ότι στα πλαίσια εφαρμογής της Οδηγίας 2006/123/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου 2006 σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά και της εναρμονιστικής νομοθεσίας (Νόμος 76(Ι)/2010 περί της Ελευθερίας Εγκατάστασης Παρόχων Υπηρεσιών και της Ελεύθερης Κυκλοφορίας των Υπηρεσιών), το Τμήμα Τελωνείων για σκοπούς απλοποίησης των διαδικασιών και της διοικητικής συνεργασίας που απαιτείται για την εξέταση της εν λόγω αίτησης, μπορεί, μέσω του συστήματος ΙΜΙ, να ζητήσει και να πάρει πληροφορίες που αφορούν τον αιτητή από την Αρμόδια Αρχή άλλου κράτους μέλους, στην οποία ο αιτητής έχει δηλώσει ότι είναι εγγεγραμμένο μέλος.

Τα υποκείμενα των δεδομένων δικαιούνται να ασκήσουν το δικαίωμα πρόσβασης τους σε δεδομένα που τους αφορούν στο ΙΜΙ, καθώς και το δικαίωμα διόρθωσης ανακριβών ή ελλιπών δεδομένων και της διαγραφής δεδομένων που υποβλήθηκαν παράνομα σε επεξεργασία, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία του ΙΜΙ μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα http://ec.europa.eu/imi-net ή να συνδεθείτε μέσω της ιστοσελίδας του Υπουργείου Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού http://www.mcit.gov.cy

Για τη λειτουργία αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης έχουν καθοριστεί από τον Υπουργό Οικονομικών τα ακόλουθα τέλη έγκρισης και ετήσια τέλη λειτουργίας:

Τέλος έγκρισης δημόσιας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης ως ψυκτικού θαλάμου, τραπεζικής ή άλλης θυρίδας και χρηματοκιβωτίου
€170
Ετήσιο τέλος λειτουργίας δημόσιας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης ως ψυκτικού θαλάμου, τραπεζικής ή άλλης θυρίδας και χρηματοκιβωτίου
€170
Τέλος έγκρισης ιδιωτικής αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης ως ψυκτικού θαλάμου, τραπεζικής ή άλλης θυρίδας και χρηματοκιβωτίου
€170
Ετήσιο τέλος λειτουργίας ιδιωτικής αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης ως ψυκτικού θαλάμου, τραπεζικής ή άλλης θυρίδας και χρηματοκιβωτίου
€170
Τέλος έγκρισης δημόσιας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης
€854
Ετήσιο τέλος λειτουργίας δημόσιας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης
€854
Τέλος έγκρισης ιδιωτικής αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης
€1.700
Ετήσιο τέλος λειτουργίας ιδιωτικής αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης
€1.700
Ετήσιο τέλος λειτουργίας πετρελαιοδεξαμενής (το τέλος καλύπτει τη λειτουργία της δεξαμενής ως αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης ή/και φορολογικής αποθήκης
€5.120
για κάθε δεξαμενή
Ετήσιο τέλος λειτουργίας πετρελαιοδεξαμενών στις εγκαταστάσεις των Αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου (το τέλος καλύπτει τη λειτουργία συμπλέγματος δεξαμενών ως αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης ή/και φορολογικής αποθήκης
€5.120
για κάθε σύμπλεγμα δεξαμενών
Ετήσιο τέλος λειτουργίας πετρελαιοδεξαμενών πλωτού μέσου (το τέλος καλύπτει τη λειτουργία των δεξαμενών του πλωτού μέσου ως αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης ή/και φορολογικής αποθήκης
€5.120
για κάθε πλωτό μέσο

7. Απαιτούμενοι όροι για τη χορήγηση της άδειας

Για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης απαιτούνται τα ακόλουθα:



8. Εγγύηση

Για τη λειτουργία του καθεστώτος της τελωνειακής αποταμίευσης, το πρόσωπο στο οποίο χορηγείται η άδεια οφείλει να καταθέσει στο τελωνείο εγγύησης
συνολική εγγύηση (έντυπο τελ. 124), με εγγυητή εγκεκριμένο τραπεζικό ή ασφαλιστικό
οργανισμό για τη διασφάλιση των οφειλομένων κάθε φορά προς το Δημόσιο δασμών, φόρων και άλλων επιβαρύνσεων που αναλογούν στα αποταμιευμένα/εναποτιθέμενα εμπορεύματα στην αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης και γενικότερα για να καλύπτει τις υποχρεώσεις του κατόχου της άδειας έναντι του Τελωνείου. Το ποσό αυτό είναι δυνατό να αναθεωρείται από τη Διευθύντρια λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, ενδεχόμενες αλλαγές σχετικά με το είδος των εμπορευμάτων, το ύψος των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων που αναλογούν στα εμπορεύματα που βρίσκονται στην αποθήκη ή μεταφέρονται υπό καθεστώς αναστολής των δασμών και/ή φόρων και τον κίνδυνο που περικλείουν οι δραστηριότητες της αποθήκης.

9. Υπαγωγή των εμπορευμάτων στο καθεστώς

Η υπαγωγή των εμπορευμάτων στο καθεστώς πραγματοποιείται με την κατάθεση σχετικής διασάφησης για αποταμίευση. Η περιγραφή των εμπορευμάτων πρέπει να είναι λεπτομερής και να περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία που είναι απαραίτητα για τον προσδιορισμό της ταυτότητας των εμπορευμάτων. Η διασάφηση αποταμίευσης πρέπει να είναι συμπληρωμένη σύμφωνα με το παράρτημα 37 του Καν. (ΕΟΚ) 2454/93.

10. Λογιστικές καταχωρίσεις

Ο έλεγχος του καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης βασίζεται στις λογιστικές καταχωρίσεις οι οποίες πρέπει να περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

    α) την παραπομπή στην άδεια που απαιτείται για την υπαγωγή των εμπορευμάτων στο καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης∙

    β) τον MRN ή, όταν δεν υπάρχει, οποιονδήποτε άλλο αριθμό ή κωδικό που επιτρέπει την αναγνώριση των τελωνειακών διασαφήσεων μέσω των οποίων τα εμπορεύματα υπάγονται στο καθεστώς και, όταν έχει γίνει εκκαθάριση του καθεστώτος σύμφωνα με το άρθρο 215 παράγραφος 1 του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα, πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο εκκαθάρισης του καθεστώτος∙

    γ) τα δεδομένα τα οποία επιτρέπουν την αδιαμφισβήτητη αναγνώριση τελωνειακών εγγράφων άλλων εκτός των τελωνειακών διασαφήσεων, οποιωνδήποτε άλλων εγγράφων όσον αφορά την υπαγωγή εμπορευμάτων στο καθεστώς και οποιωνδήποτε άλλων εγγράφων όσον αφορά την αντίστοιχη εκκαθάριση του καθεστώτος∙

    δ) τα στοιχεία που αφορούν τα σήματα, τους αριθμούς αναγνώρισης, το πλήθος και τη φύση των εμπορευμάτων, την ποσότητα και τη συνήθη εμπορική ή τεχνική περιγραφή των, τον κωδικό Σ.Ο. και, ενδεχομένως τα σήματα αναγνώρισης του εμπορευματοκιβωτίου που απαιτούνται για την εξακρίβωση της ταυτότητας των εμπορευμάτων∙

    ε) τον τόπο των εμπορευμάτων και πληροφορίες σχετικά με τη διακίνηση τουςˑ

    στ) τον τελωνειακό χαρακτήρα των εμπορευμάτων∙

    ζ) τα στοιχεία των συνήθων εργασιών και, κατά περίπτωση, τη νέα δασμολογική κατάταξη που προκύπτει από τις εν λόγω συνήθεις εργασίες∙

    η) όπου εφαρμόζεται το άρθρο 86 παράγραφος 1 του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα, τα στοιχεία της αποθήκευσης ή των συνήθων εργασιών∙

    θ) στοιχεία αναφορικά με την προσωρινή έξοδο των εμπορευμάτωνˑ

    ι) όταν απαιτείται λογιστικός διαχωρισμός, τις πληροφορίες σχετικά με το είδος των εμπορευμάτων, τον τελωνειακό χαρακτήρα και, κατά περίπτωση, την προέλευση των εμπορευμάτωνˑ

    ια) κατά περίπτωση, τα στοιχεία οποιασδήποτε μεταβίβασης δικαιωμάτων και υποχρεώσεων σύμφωνα με το άρθρο 218 του ενωσιακού τελωνειακού κώδικαˑ

    ιβ) εάν οι καταχωρίσεις δεν αποτελούν μέρος των κύριων λογιστικών καταχωρίσεων για τελωνειακούς σκοπούς, την παραπομπή στις εν λόγω κύριες λογιστικές καταχωρίσεις για τελωνειακούς σκοπούςˑ

    ιγ) πρόσθετες πληροφορίες για ειδικές περιπτώσεις, κατόπιν αιτήματος των τελωνειακών αρχών για βάσιμους λόγους.



Οι λογιστικές καταχωρήσεις πρέπει πάντοτε να παρουσιάζουν την ακριβή ποσότητα και την πραγματική κατάσταση των εμπορευμάτων, όπως αυτά βρίσκονται κάθε φορά και τις ενδεχόμενες κινήσεις αυτών στα πλαίσια του καθεστώτος.

Ο κάτοχος της άδειας και ο δικαιούχος άδειας καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης οφείλουν να καταχωρούν σε κάθε περίπτωση στο λογιστικό τους σύστημα, με σαφήνεια και ακρίβεια τα στοιχεία που αφορούν τα αποταμιευμένα/εναποτιθέμενα εμπορεύματα, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της τελωνειακής νομοθεσίας και να θέτουν στη διάθεση του Τελωνείου, τα σχετικά έγγραφα (διασαφήσεις ή άλλα παραστατικά) που αποδεικνύουν την εκκαθάριση του καθεστώτος.

11. Διάρκεια παραμονής

Η διάρκεια παραμονής των εμπορευμάτων υπό το καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης είναι απεριόριστη. Ωστόσο σε εξαιρετικές περιστάσεις, ο Διευθυντής έχει την ευχέρεια να τάσσει προθεσμία για την εκκαθάριση του καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης και ιδίως όταν, λόγω του είδους και της φύσης των εμπορευμάτων, ενδέχεται, σε περίπτωση μακροχρόνιας αποθήκευσης, να απειλείται η υγεία των ανθρώπων, των ζώων ή των φυτών, ή το περιβάλλον.

12. Συνήθεις εργασίες

Εμπορεύματα τα οποία έχουν υπαχθεί σε καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης μπορούν να υποβάλλονται σε συνήθεις εργασίες που αποσκοπούν στην διατήρησή τους, τη βελτίωση της εμφάνισης ή της εμπορικής ποιότητας ή την προετοιμασία τους για διανομή ή μεταπώληση. Οι εν λόγω συνήθεις εργασίες καθορίζονται στο παράρτημα 71-03 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446. Η άδεια εκτέλεσης συνήθων εργασιών χορηγείται, κατά περίπτωση από το Τελωνείο ελέγχου, υπό όρους, με την υποβολή σχετικής αίτησης, και υπό την προϋπόθεση ότι θα καταβάλλονται, όταν απαιτείται, τα νενομισμένα τέλη επίβλεψης ή και υπερωρίας.

13. Προσωρινή έξοδος

Τα εμπορεύματα που τίθενται υπό καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης μπορούν να εξέρχονται προσωρινά από την αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης με την προϋπόθεση ότι χορηγείται άδεια χωριστά για κάθε περίπτωση από το Τελωνείο ελέγχου, υπό όρους, με την υποβολή
σχετικής αίτησης.
Κατά το διάστημα που βρίσκονται εκτός αποθήκης, τα εμπορεύματα μπορούν να αποτελούν αντικείμενο των συνήθων εργασιών που αναφέρονται πιο πάνω, με τους ίδιους όρους.

Στην προκειμένη περίπτωση, τα εξερχόμενα εμπορεύματα θα εξακολουθούν να παραμένουν υπό καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης.

14. Εκκαθάριση του καθεστώτος

Το καθεστώς της τελωνειακής αποταμίευσης εκκαθαρίζεται όταν τα εμπορεύματα που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς αυτό υπάγονται σε επόμενο τελωνειακό καθεστώς, εξέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, καταστρέφονται χωρίς να αφήσουν κατάλοιπα ή εγκαταλείπονται υπέρ του Δημοσίου.

15. Μεταβίβαση άδειας

Η άδεια λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης δεν δύναται να μεταβιβαστεί σε άλλο πρόσωπο παρά μόνο εφόσον υποβληθεί στο Τελωνείο νέα αίτηση από το πρόσωπο αυτό, για χορήγηση νέας άδειας, νοουμένου ότι πληρούνται οι σχετικοί όροι και προϋποθέσεις.

16. Ανάκληση/ακύρωση άδειας

Ακύρωση μιας άδειας μπορεί να γίνει εφόσον διαπιστωθεί ότι η απόφαση για την χορήγηση της βασίστηκε σε ανακριβείς ή ελλιπείς πληροφορίες, ο δικαιούχος της απόφασης γνώριζε ή όφειλε ευλόγως να γνωρίζει ότι τα στοιχεία αυτά ήταν ανακριβή ή ελλιπή και εάν οι πληροφορίες ήταν ορθές και εμπεριστατωμένες, η απόφαση θα ήταν διαφορετική.
Ανάκληση μιας άδειας μπορεί να γίνει εφόσον ένας ή περισσότεροι από τους όρους λήψης αυτής της απόφασης δεν επληρούντο ή δεν πληρούνται πλέον, ή ζητηθεί από τον δικαιούχο της άδειας.

17. Πληροφορίες
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε γραπτώς στο Τμήμα Τελωνείων.
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο:
headquarters@customs.mof.gov.cy




No documents found



Εκτύπωση σελίδας
Εκτύπωση σελίδας