logo


H Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης, Υπουργείο Οικονομικών, λειτουργεί, από το 2020, ως δεύτερη Γενική Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών υπό την πολιτική εποπτεία του Υπουργού Οικονομικών.

Ιδρύθηκε ως Γραφείο Προγραμματισμού το 1961 με Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου (Αριθμός Απόφασης 854 και ημερομηνία 15 Ιουνίου 1961). Με την Απόφαση αυτή συστάθηκε ο Μηχανισμός Προγραμματισμού, στην κορυφή του οποίου βρισκόταν η Κεντρική Επιτροπή Προγραμματισμού και ακολουθούσαν δύο Επιτροπές Προγραμματισμού, μια για θέματα Πολιτικής και μια για τον Προϋπολογισμό Ανάπτυξης. Το Γραφείο Προγραμματισμού αποτελούσε τον διοικητικό και οικονομικό βραχίονα του Μηχανισμού αυτού.

Η συμβολή του Γραφείου ήταν καθοριστική στην ανάπτυξη της οικονομίας αμέσως μετά την ανεξαρτησία της Κύπρου. Το Γραφείο λειτούργησε ως το κύριο αναπτυξιακό και συντονιστικό όργανο της Κυβέρνησης μέσω του καταρτισμού Στρατηγικών Σχεδίων Ανάπτυξης αλλά και του καταρτισμού και παρακολούθησης υλοποίησης του ετήσιου Προϋπολογισμού Ανάπτυξης. Κατά την περίοδο αυτή δημιουργήθηκαν νέες ανάγκες προγραμματισμού και συντονισμού του κρατικού αναπτυξιακού προγράμματος, τις οποίες το Γραφείο κάλυψε με επιτυχία μέχρι και τις δεκαετίες του 1980 και 1990.

Το Γραφείο έχει επίσης διαδραματίσει σημαντικό ρόλο όσον αφορά στην εξέλιξη των σχέσεων της Κύπρου με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο ρόλος αυτός ήταν καθοριστικός όσον αφορά στην επίτευξη της Συμφωνίας Τελωνειακής Ένωσης Κύπρου – ΕΟΚ το 1987 αλλά και κατά τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις μεταξύ Κύπρου-ΕΕ κατά την περίοδο 1998-2004, όπου είχε ηγετικό ρόλο, τόσο σε επίπεδο συντονισμού, όσο και σε επίπεδο διεκπεραίωσης.

Με την ενοποίηση του προϋπολογισμού του κράτους υπό το Υπουργείο Οικονομικών, το 2008 οι αναπτυξιακές αρμοδιότητες του Γραφείου, ιδιαίτερα σε σχέση με την παρακολούθηση της υλοποίησης της αναπτυξιακής πολιτικής περιορίστηκαν. Κατά την περίοδο 2008-2013 το θεματολόγιο του Γραφείου επικεντρώθηκε στον ευρύτερο αναπτυξιακό προγραμματισμό και τη διαχείριση των Διαρθρωτικών Ταμείων της ΕΕ, καθώς και σε άλλες οριζόντιες ευρωπαϊκές πολιτικές (έρευνα, δια βίου μάθηση κ.α.).

Το 2012, στα πλαίσια της άσκησης της εκ περιτροπής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ από την Κύπρο, το Γραφείο στελέχωσε και είχε υπό την εποπτεία του τη Γραμματεία Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ η οποία, υπό την πολιτική καθοδήγηση του Υφυπουργού Ευρωπαϊκών Θεμάτων ΕΕ, συντόνισε όλες τις ενέργειες για την προετοιμασία και επιτυχή διεξαγωγή της Προεδρίας.

Τον Μάιο του 2013 το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε (Αριθμός Απόφασης 75.141 και ημερομηνία 24 Μαΐου 2013) τον διευρυμένο ρόλο και την ευρύτερη αποστολή της ΓΔ Ανάπτυξης. Στα πλαίσια της μεταρρύθμισης και του επανακαθορισμού της αποστολής και των αρμοδιοτήτων του, το Γραφείο Προγραμματισμού μετονομάστηκε σε Γενική Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης (ΓΔ ΕΠΣΑ) την 1η Νοεμβρίου 2013 (Νόμος 127(Ι)/447).

Το 2021 με Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου με αρ. 92.168 και ημερ. 15/11/2021, η Γενική Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης (ΓΔ ΕΠΣΑ) μετονομάστηκε σε Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης (Βάσει του περί Μετονομασίας της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης Νόμου του 2021).

Με τη νέα ονομασία της Γενικής Διεύθυνσης, αντανακλάται πλήρως ο αναπτυξιακός χαρακτήρας των θεμάτων που έχει αναλάβει πλέον η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης, και η οποία αποτελεί πλέον τον κύριο κρατικό φορέα υπεύθυνο για τη σφαιρική προσέγγιση των αναπτυξιακών θεμάτων της Κυβέρνησης και τη χάραξη και προώθηση ενιαίας στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Ως συνεπακόλουθο, με την έγκριση του Προϋπολογισμού για το 2024, υλοποιήθηκε και η ενοποίηση των δύο δομών θέσεων που υπάρχουν στην ΓΔ Ανάπτυξης, δηλαδή των Λειτουργών Συντονισμού και των Λειτουργών Προγραμματισμού. Η εν λόγω αλλαγή θεωρήθηκε επιτακτική λόγω της διαφοροποίησης των αρμοδιοτήτων της ΓΔΑ γενικότερα και λόγω των εσωτερικών αναδιαρθρώσεων των Διευθύνσεων, των δύο επιμέρους τμημάτων της ΓΔΑ (Συντονισμός και Προγραμματισμός) ειδικότερα, που είχε ως αποτέλεσμα την ανάληψη θεμάτων κοινής αρμοδιότητας και στελέχωσή τους με λειτουργούς και από τις δύο ομάδες θέσεων. Πρόσθετα προωθήθηκε και η επικαιροποίηση των Σχεδίων Υπηρεσίας ώστε να αντικατοπτρισθούν οι εν λόγω αλλαγές.